پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
21 مهر 1398 - 11:42
گزارش موضوعات داغ فضای مجازی در هفته گذشته

از فتنه شکست‌خورده در عراق تا صدای پای زائران اربعین

هفته گذشته برخی مناطق در عراق، طی چند روز دستخوش ناآرامی و اغتشاشات پراکنده بود. اغتشاشاتی که به نظر می‌رسد بیشتر از آنکه منشأ داخلی داشته باشد از منابع عبری، عربی، غربی نشأت گرفته بود.
کد خبر : 4069

پایگاه رهنما:

پیاده‌سازی الگوی تکراری فتنه‌گران در بغداد
هفته گذشته برخی مناطق در عراق، طی چند روز دستخوش ناآرامی و اغتشاشات پراکنده بود. اغتشاشاتی که به نظر می‌رسد بیشتر از آنکه منشأ داخلی داشته باشد از منابع عبری، عربی، غربی نشأت گرفته بود. در ابتدا، علت یا بهانه تظاهرات، اعتراض به شرایط اقتصادی، بیکاری و فساد اداری عنوان می‌شد؛ اما به‌تدریج معلوم شد این قبیل مشکلات مردم، فقط دستاویز سازمان دهندگان اصلی فتنه و آشوب است. اعتراض طبیعی برخی اقشار که می‌توانست به شکل مسالمت‌آمیز و آرام برگزار شود، بلافاصله به تحرکاتی توأم با خشونت، آتش‌افروزی، حمله و تخریب مراکز دولتی و حتی اقدامات تروریستی تبدیل شد و کسانی تلاش کردند شگرد همیشگی کشته سازی و رادیکالیزه کردن اعتراض را به اجرا بگذارند. هم‌زمان، رسانه‌های بدنامی مانند العربیه و الحره، در تحریک برخی اقشار به آشوب، به شکل لحظه‌به‌لحظه، با شبکه‌های شبه اجتماعی (هدایت‌شده از تل‌آویو و ریاض) همراهی نشان داده‌اند. (برخی کانال‌ها در ایران نیز هیجان و همسویی مشکوکی با جریان رسانه‌ای آشوب در عراق به بروز دادند که در جای خود می‌تواند سرنخی مهم برای پیگیری نهاد‌های اطلاعاتی و امنیتی کشورمان باشد). «رغد» دختر صدام؛ دیکتاتور معدوم عراق، به همراه بقایای حزب بعث و داعش، مردم را به خیابان‌ها دعوت می‌کردند وسعی داشتند برخی الگو‌های مشابه فتنه سال ۸۸ ایران را این بار در عراق به اجرا درآورند. شبکه سعودی ایران اینترنشنال غیرت و تعصب عراقی‌ها را هدف گرفته بود و این‌طور القا می‌کرد که نیرو‌های ایرانی، مردم عراق را سرکوب می‌کنند. این شایعات از سال قبل شروع شد؛ از صیغه شدن در مشهد تا خروج دلار‌های عراقی توسط قاسم سلیمانی و حالا ضرب و شتم مردم عراق توسط ایرانی‌ها! همه این‌ها نقشه‌ای برنامه‌ریزی‌شده بود که با توجه به نزدیکی ایام اربعین برای ایجاد عصبانیت و نفرت بین ایرانی‌ها و عراقی‌ها پیاده‌سازی می‌شد و سعی داشتند با داغ کردن بازار شایعه و رسانه، کارشان را پیش ببرند. هرچند نیت اغلب این تظاهرکنندگان، فشار به دولت جهت تأمین مصالح قشر کم‌درآمد و مبارزه با فساد و... بود، اما همان عده قلیلی که در میان تظاهرات شعار‌های عجیب غریب و ساختارشکنانه سرمی‌دادند یا پلاکارد‌های مشکوک حمل می‌کردند، سعی داشتند این اعتراضات را از مسیر اصلی خود منحرف کنند.
 
در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی نیز از انتشار هر دروغ و شایعه‌ای کوتاهی نمی‌کردند مانند این دروغ فتوشاپی که یک عکس جعلی اعتراضات در عراق را نشان می‌داد و روی پلاکاردی نوشته شده بود: «بهار عربی می‌خواهیم تا مراجع [نجف]را به کشورهایشان اخراج کنیم». این تصویر سه روز در رسانه‌ها، به نام اعتراضات عراق دست‌به‌دست شد؛ اما بعد از بررسی‌ها مشخص شد جعلی است و عکس اصلی با محتوایی متفاوت، مربوط به تظاهرات عراقی‌ها علیه پارلمان در سال ۲۰۱۵ است که توسط فتنه‌گران فتوشاپ شد و برای این تظاهرات به کار گرفته شد. همچنین نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد ۷۹ درصد از پیام‌هایی که در توئیتر درباره «تظاهرات در عراق» منتشر می‌شود مربوط به کاربران سعودی هستند. در همین رابطه یک کاربر فضای مجازی به نام «jamal cheaib» تصاویری را در توئیتر منتشر کرده که نشان می‌دهد ۷۹% از هشتگ‌های منتشرشده با پیام «#العراق_ینتفض» (عراق به پا می‌خیزد) مربوط به کاربران در عربستان سعودی است. بعد از عربستان سعودی کاربران کویت، عراق، امارات متحده عربی، مصر و آمریکا به ترتیب با ۷،۶،۳،۲ و ۱ در رتبه‌های بعدی قرار دارند. در هر صورت مرور این آشوب‌ها و تحرکات اخیر نشان داد سفارت‌های آمریکا و انگلیس و عربستان و بعثی‌ها و... مدتی به دنبال ایجاد ناامنی در عراق هستند. دلیل آن‌هم موقعیت ممتاز مرجعیت نجف اشرف، قدرت حشد الشعبی، رابطه مستحکم با ایران، کم شدن نفوذ آمریکائی‌ها و دلایل مشابه دیگری است که خوشایند جریان عبری، عربی، غربی نمی‌باشد. تجربه نشان داده هرسال پیش از اربعین یک فتنه ایجاد می‌شود و امسال هم دشمنان قطعاً برنامه‌هایی جهت تضعیف این حرکت میلیونی دارند. چراکه اربعین بهترین حرکت مؤمنان علیه هجوم وسیع فکری فرهنگی غرب است؛ اما تجربه سال‌های قبل و همین امسال هم نشان می‌دهد شعار عده‌ای از افراد معلوم‌الحال، و شایعات رسانه‌های معاند چه عراقی چه ایرانی، در رابطه با پیاده‌روی اربعین و جمهوری اسلامی ایران، به‌هیچ‌وجه جلوی حرکت میلیونی مردم در اربعین را نخواهد گرفت. همین‌الان صد‌ها هزار نفر از جنوب عراق در حال پیاده‌روی به‌سوی کربلا هستند و عجیب است همین رسانه وقتی چند صد یا چند هزار نفر تظاهرات می‌کنند و شعار‌های غیرمتعارف سرمی‌دهند، سریع اطلاع‌رسانی می‌نمایند، ولی جمعیت میلیونی اربعین را نمی‌بینند؛ اما به‌واسطه همین حضور میلیونی مردم در راهپیمایی اربعین، دوقطبی سازی‌های ایرانی عراقی بار‌ها با شکست روبه‌رو شده است و همایش چندمیلیونی پیاده‌روی اربعین هرسال باشکوه‌تر از سال‌های قبل در حال برگزاری است.

مروری بر متن و حاشیه ماجرای ایدز در لردگان
جنجال شیوع اچ‌آی‌وی در روستای چنار محمودی به دلیل آلوده بودن سرنگ آزمایش قندخون یکی دیگر از خبر‌های داغ فضای مجازی در هفته گذشته بود. از اولین اظهارنظر ناپخته وزیر بهداشت که کانون آلودگی در یکی از روستا‌های «لردگان» را معتادان تزریقی و افرادی با روابط نامطلوب شناخت تا سو استفاده جریان‌های معاند و ضدانقلاب در این ماجرا که با تمام تلاش به دنبال دامن زدن به شکاف‌های قومیتی بودند. زمانی که مردم شریف لردگان در تجمعات مختلفی خواستار پاسخگویی و شفاف‌سازی مسئولان کشوری و استانی درباره آلودگی اهالی یکی از روستا‌های این منطقه به ویروس ایدز بودند عده‌ای سازمان‌یافته طی سردادن شعار‌هایی با رنگ‌و‌بوی غیرمردمی سعی در به حاشیه بردن اصل ماجرا و گرفتن ماهی خود از این آب گل‌آلود داشتند. از پروژه کشته سازی تا تخریب اموال عمومی و ... در کنار ذوق‌زدگی رسانه‌ای بی‌بی‌سی و امثال آمدنیوز‌ها و عنوان‌سازی‌های بعضاً خنده‌دار، سعی در کشاندن ناآرامی به خارج از شهر و استان و جریان سازی خاص خود را داشتند؛ مانند همان کلیپی که مرده بلند می‌شود لباسش را مرتب می‌کند و دوباره می‌میرد! جالب آنکه اخبار رسانه‌های خارج از ایران با کنار هم قرار دادن اخبار لردگان در کنار اخبار اعتراضات عراق سعی در القای این نکته داشتند که مردم چه نشسته‌اید و از عراقی‌ها یاد بگیرید که اتحاد دارند و ...؛ و همراه با هشتگ‌های#اتحاد، #هولوکاست_لر‌ها و... سعی در تحریک قومیت‌ها داشتند؛ اما در این ماجرا و ماجرا‌های مشابه مردم بیش از هر چیز به اطلاعات موثق، توجه، تدبیر و شفافیت مسئولان و آرامش نیاز دارند؛ و اگر شخصی با آگاهی کامل از همه ابعاد ماجرا، مسائل را برایشان روشن کند راه را برای رواج شایعات می‌بندد و جلوی تحرکات فرصت‌طلبان را نیز می‌گیرد؛ اما متأسفانه ادامه بی‌تدبیری‌ها باعث شد شایعات و موج وحشت به روستا‌های اطراف «چنار محمودی» هم سرایت کند و بی‌اعتمادی مردم به مسئولان افزایش یابد.

قدم قدم، با یه علم، سمت حرم
درحالی‌که تنها یک هفته به مراسم پرشکوه اربعین امام حسین (ع) مانده است، زائران آن حضرت خودشان را به مرز‌های کشور رسانده تا در این همایش چندین میلیونی شرکت کنند. در همین راستا برخی از زائران با ارسال هشتگ و توییت‌های خود در فضای مجازی حال و هوای خود را به‌جاماندگان از این راهپیمایی عظیم منتقل می‌کنند. جاماندگان از این راهپیمایی هم با حضور در شبکه‌های اجتماعی رنگ و بوی حسینی به این فضا داده‌اند؛ بر همین اساس برترین هشتگ‌های چند روز اخیر به‌ویژه ۲۴ ساعت گذشته مربوط به اربعین حسینی بود. هشتگ‌هایی مانند #حب_الحسین_یجمعنا، «#ما_خادم_حسینیم»، «#میدان_میلیونی» با توییت، «#اربعین_حماسه_ظهور» و «#به_افق_اربعین» جزو برترین توییت‌های فضای مجازی در رابطه با این اجتماع عظیم بودند.

ارسال نظرات